To, že za socialismu filmoví tvůrci do svých děl často pašovali skryté metafory a dvojsmyslnosti týkající se tehdejší politické situace, je známá věc. Restrikce byla tvrdá, cenzoři neústupní, takže pokud si mělo do filmu najít cestu něco protistátního, muselo to být zabaleno do stranicky líbivého rudého hávu a tvářit se tak nevinně jako ozdobná spona na kravatě Lubomíra Štrougala. Češi v těchto skrytých odkazech byli mistři a jejich umělecky-protistátní činnost si jistě i odstupem času zaslouží ocenění. V československém filmovém fondu však lze narazit i na skrytá sdělení zcela apolitického rázu…
Jedno takové (značně komplexní) se nachází ve filmu určeném dětskému publiku Přijela k nám pouť z dílny režisérky Věry Šimkové Plívové: V muzikálově pojaté sekvenci dva dětští herci zpívají o kopretině. Text zdánlivě nevinné písničky je však ve skutečnosti určitým popisem či návodem sexuální iniciaci mladistvých. Pusťte si video z přiloženého odkazu a poté si vše pěkně rozebereme.
1) Dívka: “Vezmi mě za ruku, vždyť už nejsi batole, neboj se nestyď se, tady nejsi ve škole. Řekni mi to řečí květů, na co slova nestačí…” – žena svádí muže a činí mu sexuální nabídku, květina je zástupný symbol pro genitálie.
2) Chlapec: “Jen jestli to nepopletu, všechno bude jinačí.” – mladý muž je zmatený svou sexuální orientací, neví ještě, jestli je osobou opačného pohlaví přitahován.
3) Dívka: “Nečekej za bukem, vezmi ten buk útokem, nečekej za bukem, zaťukej a zakukej.” – Buk nebo bukvice je typické označení pro homosexuála. Dívka se chlapci jeho domnělou homosexualitu snaží vyvrátit, žádá ho, aby to s ní alespoň zkusil a vykonal “testovací” soulož – kukání je opět známý slangový výraz pro pohlavní styk. Dívka v podstatě říká “Nedělej ze sebe buzeranta, zkus to se mnou, mějme sex, uvidíš, že s tvou orientací je nejspíš vše v pořádku.”
4) Následuje “kukací fáze” – metaforické rozptýlení obav chlapce a následná první soulož – rytmické schovávání se za stromy symbolizuje kopulační pohyby. V této chvíli je písnička krátce přerušena scénou, kdy děti v křoví přistihnou při nedokonaném koitu Libuši Šafránkovou a Václava Vydru. To nepotřebuje komentář.
5) Obě děti: “Nenechme si nakukat, že nejsou květy na lukách, každý z nich se jmenuje, maluje a miluje. Není květ jako květ a z květů se skládá svět, rozkvetlý, zelený s králíky a jeleny.” – Již sexuálně iniciovaní milenci sdělují okolí, že sex je zcela normální ve veškerých svých, i těch méně obvyklých, podobách. Květ, jak už jsme s řekli, je zástupným symbolem pro genitálie. Svět je tedy plný pohlavních orgánů a sexuality, celá živočišná existence je v podstatě jen o ustavičné bezúčelné kopulaci. Králík pak dále představuje symbol erotismu (dle Freudovy Analýzy snů), jelen znamená paroháče, notoricky známý symbol nevěry. V tomto kontextu je jelen sděluje, že nevěra není nic špatného, pokud neubližuje a jejím cílem je jen ukojení prostých sexuálních pudů.
6) Obě děti: “Pro každý květ máme jméno, pro holku i pro kluka, na koho se zapomenou, na hlavu si zaťuká.” – Zde je to opět jednoznačné. Každý má pohlavní orgán, muži i ženy, projevovat sexualitu je normální, a kdo si myslí opak, ten uvažuje scestně.
7) Dívka: “Na skálu hop, ze skály dolů, půjdeme spolu, tak něco si přej.” V této části je velmi jednoduše popsána nekoitální praktika – cunilingus. “Na skálu hop, ze skály dolů,” znamená pohyb jazyku přes Venušin pahorek a níže. Po ukojení své tužby je dívka svolná k opětování rozkoše a říká svému partnerovi “něco si přej.”
8) Chlapec: “Ze skály hop, zadními vrátky, vracej se zpátky a bude ti hej.” Milenec, který po celou dobu snil o análním sexu (příčina jeho prvopočátečních obav z vlastní sexuální orientaci), svou tužbu konečně otevřeně vyjeví.
9) Dívka: “Hádej, hádej, hadači, jaká jsem a jaká budu. Když Ti třikrát nestačí, čtyřikrát je pro ostudu.” Zde jde o varování ze strany dívky, které lze interpretovat jako “Podívej se, jaká jsem teď, jaké mám potřeby. Oběma nám to v tuhle chvíli vyhovuje, frekvence koitů je uspokojivá, co do potřeb jsme si navzájem kompatibilní. Pokud spolu ale máme vydržet na věčné časy, počítej s jednou věcí: Budeme stárnout a ty začneš mít problémy s erekcí, zatímco moje libido žádnou výraznější změnu neprodělá. Jsem ochotná to tolerovat, pokud se tvá erektilní indispozice nestane normou. Třikrát za sebou v kuse, budiž. Ale běda, jestli to bude víc. Mohl by z tebe být jelen.”
To, že Věra Šimková-Plívová vložila tenhle text do úst dětských herců, Romanovi Čadovi a Ivaně Maříkové, je zarážející. Proč se tak stalo, už se nejspíš nedozvíme, což možná lepší, neboť by po desítkách let mohly na povrch vyplout věci, o kterých je lepší nemluvit. Někdo teď jistě bude namítat, že tenhle výklad a interpretace textu je jen odrazem mé vlastní perverzní povahy. Jsem na to připraven, takže klidně do mě…
P.S.: Berte tento článek smrrrrrtelně vážně! 🙂